ΕΠΙΛΟΓΕΣ
ΒΙΒΛΙΑ



ΕΠΙΛΕΓΜΕΝΑ
C. Wool και G. Condo: Πέρα από τα όρια

Τα έργα που ανήκουν στη Συλλογή Πορταλάκη και απαρτίζουν την έκθεση, επιτρέπουν στον θεατή να παρακολουθήσει την πορεία της δουλειάς τού κάθε καλλιτέχνη ενώ ταυτόχρονα υπογραμμίζουν τα κύρια χαρακτηριστικά της.
Γνωστός για τα μαυρόασπρα μεγάλα έργα του που συνδυάζουν το τύπωμα με την ζωγραφική, ο Christopher Wool (1955) εμφανίζεται στην Αμερικανική εικαστική σκηνή στις αρχές της δεκαετίας του 70. Ο Wool αντλεί στοιχεία από τα διαφορετικά καλλιτεχνικά κινήματα της αμερικανικής τέχνης του δεύτερου μισού του εικοστού αιώνα και τα μπολιάζει σ’ ένα στιλιστικό ιδίωμα που βασίζεται στην αμφισημία.
Μέσα από αλλεπάλληλα στρώματα ο Wool «χτίζει» τις επιφάνειες των έργων του και δημιουργεί ένα αποτέλεσμα που παραπέμπει ταυτόχρονα σε διαφορετικές πηγές της αμερικανικής παράδοσης και σε ετερόκλητες τεχνικές: στον αφηρημένο εξπρεσιονισμό, στην ποπ, στην υψηλή και την μαζική τέχνη, στο χειρονακτικό με το τυποποιημένο.
Η τεχνική στο έργο του Wool αποτελεί ένα από τα ενδιαφέροντα στοιχεία του έργου του. Το ντεκουπάρισμα, η χρήση σφραγίδων, το τύπωμα ή η ζωγραφική συνυπάρχουν στο ίδιο το έργο.
Το έργο του καλλιτέχνη προτρέπει το θεατή να ερμηνεύσει το κάθε έργο από μια διαφορετική κάθε φορά οπτική. Αγγίζει ζητήματα γύρω από την αναπαράσταση, την ερμηνεία της εικόνας και την πολλαπλότητα του νοήματος.
Στον αντίποδα των μαυρόασπρων έργων του Christopher Wool, τα αμιγώς ζωγραφικά έργα του George Condo (1957) σφύζουν με χρώμα. Πρόκειται για μια ανθρωποκεντρική, παραστατική ζωγραφική που όπως και στην περίπτωση του Wool όμως, οικειοποιείται και συνδυάζει στοιχεία της αμερικανικής καλλιτεχνικής παράδοσης. Ταυτόχρονα κάνει αναφορές στην ίδια την ιστορία της τέχνης, στην αναγεννησιακή ζωγραφική και στους μεγάλους «κλασικούς» της δυτικής ζωγραφικής από τον Βελάσκεθ ως τον Πικάσο.
Πέρα από την μεταμοντέρνα αυτή οπτική όμως, τα έργα του Condo μπορούν να ειδωθούν και ως ψυχογραφήματα του σύγχρονου ανθρώπου. Ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι οι μορφές που παρουσιάζει ο Condo δεν είναι πραγματικές αλλά φανταστικά υβρίδια, ημι-γκροτέσκες φιγούρες, μελαγχολικές υπάρξεις που μοιάζουν συμπαθητικές αλλά και αποκρουστικές την ίδια στιγμή.
Τα χαρακτηριστικά του προσώπου απαρτίζονται από σχήματα που παραπέμπουν σε αντικείμενα ή αυτόνομες μορφές. Η απόληξη μίας οδοντόβουρτσας, για παράδειγμα, μετατρέπεται σε κεφάλι και τα μάτια μοιάζουν με δύο τεράστια χρωματισμένα αυγά. Με αυτόν τον τρόπο, ο Condo συνδυάζει την παραστατικότητα με την αφαίρεση, την περιγραφή με τον υπαινιγμό.
Η έκθεση «Πέρα από τα όρια» ξεδιπλώνει τις ιδιαιτερότητες στο έργο τού κάθε καλλιτέχνη. Αν και με μία πρώτη τουλάχιστον ανάγνωση, η διπλή αυτή παρουσία μοιάζει οξύμωρη μία πιο προσεκτική ανάγνωση δείχνει, εκτός από τις αντιθέσεις, και τις ομοιότητες στο έργο των δύο καλλιτεχνών.
Τόσο ο George Condo όσο και ο Christopher Wool, οικειοποιούνται στοιχεία από την ζωγραφική παράδοση, παίζουν με την αμφισημία και εγείρουν ζητήματα γύρω από την αναπαράσταση. Και οι δύο καλλιτέχνες δοκιμάζονται πάνω στην ζωγραφική.
Όπως σημειώνει ο συλλέκτης Ζαχαρίας Πορταλάκης στον πρόλογο του στον κατάλογο της έκθεσης: «Μέσα από τις διαφορετικές ιστορικές στιγμές της Αμερικανικής ζωγραφικής συνθέτει ο καθένας ένα ενιαίο σύνολο κάνοντας παραστατική ή αφηρημένη ζωγραφική και δημιουργούν έναν κόσμο που απαρτίζεται από ετερόκλητες ενότητες και μία κίνηση ανάμεσα στην αφαίρεση και την παραστατικότητα.
Στόχος μου είναι να φέρω πέρα και έξω από τα όρια της πατρίδας τους δύο πόλους της Αμερικανικής σύγχρονης ζωγραφικής , σε ένα ενιαίο χώρο συνύπαρξης και συνομιλίας ανοίγοντας τον δρόμο για τα υπεραισθητά πεδία της ομορφιάς και της αλήθειας».
Πηγή: www.portalakiscollection.gr
Ώρες λειτουργίας: Τετάρτη 6μμ - 8μμ και Σάββατο 11πμ - 3μμ
Για περισσότερες πληροφορίες:
Εκθεσιακός χώρος Συλλογής Πορταλάκη
Πεσμαζόγλου 8, 8ος όροφος, Αθήνα
Τηλ.: 210.3318933
Δείτε επίσης:
- Το site του Εκθεσιακού χώρου της Συλλογής Πορταλάκη
ΠΡΟΒΕΒΛΗΜΕΝΟΙ ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ
- ΠΡΟΣΦΑΤΑ
- ΔΗΜΟΦΙΛΗ